"Δεν είναι το μέγεθος των πράξεών μας που έχει σημασία, αλλά η ποσότητα της αγάπης που βάζουμε σε αυτές" Πλάτων

Ο Πλάτανος είναι ένα γραφικό χωριό, περίπου οκτακοσίων κατοίκων που βρίσκεται πολύ κοντά στην Αρχαία Ολυμπία...

Παρασκευή 8 Ιουνίου 2012

Διαβάστηκε πλήρως το DNA ενός εμβρύου



Οι επιστήμονες έκαναν ένα σημαντικό βήμα για να «διαβάσουν» το μέλλον της υγείας ενός παιδιού, όταν αυτό ακόμα βρίσκεται μέσα στη μήτρα, καθώς κατάφεραν για πρώτη φορά να αποκωδικοποιήσουν σχεδόν ολόκληρο το γονιδίωμα ενός εμβρύου, χρησιμοποιώντας μόνο δείγμα αίματος από την έγκυο μητέρα του και δείγμα σάλιου από τον πατέρα του.
Η προγεννητική ανάγνωση του εμβρυακού DNA -και μάλιστα με μη επεμβατικό τρόπο- ανοίγει το δρόμο, ώστε μελλοντικά οι γιατροί να μαθαίνουν έγκαιρα αν το έμβρυο έχει κάποια από τις πιθανές χιλιάδες γενετικές ανωμαλίες που προκαλούνται από μεταλλάξεις των γονιδίων.
Η ανάγνωση του γενετικού υλικού του παιδιού κατέστη εφικτή, επειδή κατά την εγκυμοσύνη, τμήματα από το εμβρυακό DNA μεταφέρονται στο πλάσμα του αίματος της μητέρας. Έτσι, αντί να ληφθεί με επεμβατική τεχνική απευθείας ένα δείγμα DNA από τον ιστό του πλακούντα ή από το αμνιακό υγρό (μέσω αμνιοκέντησης που ενέχει κινδύνους αποβολής σε ποσοστό 1%), ώστε να γίνει έλεγχος για συγκεκριμένες μόνο διαταραχές όπως το σύνδρομο Ντάουν, είναι πλέον δυνατό να αξιοποιηθούν τα ίχνη του εμβρυικού DNA στο πλάσμα του μητρικού αίματος (δηλαδή στο αίμα χωρίς τα κύτταρα).

 ANT1

Πέμπτη 7 Ιουνίου 2012

ΕΙΠΑΝ...

 

Σωκράτης (469 π.Χ. – 399 π.Χ.)

αθηναίος φιλόσοφος.
  • «Είναι δύσκολο να φτιάξει κανείς ένα έργο χωρίς να κάνει κανένα λάθος, αλλά δύσκολο είναι κι αν ακόμα φτιάξει κάτι αλάθητο να μην πέσει σε άδικο κριτή.»


Τρίτη 5 Ιουνίου 2012

ΕΙΠΑΝ...

 

Αγάθων (448 π.Χ. – 400 π.Χ.)

αθηναίος τραγικός ποιητής.
  • «Τρία πράγματα πρέπει να θυμάται κανείς όταν βρίσκεται στην εξουσία: Ότι κυβερνάει ανθρώπους, ότι πρέπει να διαχειρίζεται την εξουσία σύμφωνα με το νόμο και ότι δεν θα κυβερνάει αιώνια.»

ΕΙΠΑΝ...

 

Αδαμάντιος Κοραής (1748 – 1833)

γιατρός και φιλόλογος, από τους πρωτεργάτες του νεοελληνικού διαφωτισμού.
  • «Μικρότερο κακό είναι η αγραμματοσύνη, παρά η κακή και χωρίς μέθοδο εκπαίδευση. Είναι βέβαιο πως ανάμεσα στους αγράμματους ευκολότερα βρίσκει κανείς άνθρωπο ενάρετο, παρά ανάμεσα σ' εκείνους που εκπαιδεύτηκαν χωρίς σωστή μέθοδο.»

Δευτέρα 4 Ιουνίου 2012

Οκτώ μεγάλα μυστήρια του Σύμπαντος ταλανίζουν τους επιστήμονες






Οι επιστήμονες αποκάλυψαν τα οκτώ μεγάλα αναπάντητα ερωτήματα του Σύμπαντος. Σύμφωνα με το περιοδικό Science αυτά ποικίλουν από το μυστήριο της σκοτεινής ύλης, η οποία αποτελεί το 73% των πάντων αλλά ακόμα δεν έχει αναγνωριστεί μέχρι τον Ήλιο και γιατί είναι τόσο καυτός.

Μάλιστα, όπως αναφέρει σχετικά το news247.gr, σε μερικές περιπτώσεις ακόμα και οι επιστήμονες παραδέχονται πως κάποια από αυτά τα ερωτήματα δεν πρόκειται ίσως να απαντηθούν ποτέ και να παραμείνουν μυστήρια. Εάν λυθεί κάποιο από τα οκτώ μεγάλα μυστήρια θα λυθεί σε μεγάλο βαθμό μέσα από τις αστρονομικές παρατηρήσεις, εξηγεί ο Robert Coontz.
Το μεγαλύτερο μυστήριο που απασχολεί τους επιστήμονες είναι αυτό της σκοτεινής ύλης. "Μέρος του μυστηρίου είναι ότι δεν έχουμε κανένα στοιχείο, καμία ένδειξη για το κατά πόσο θα μπορέσουμε κάποτε να βρούμε μια απάντηση για αυτό", τονίζει ο αστροφυσικός του Ινστιτούτου Max Planck στο Garching της Γερμανίας, Simon White. 
Τα οκτώ μυστήρια που ταλανίζουν τους επιστήμονες είναι τα ακόλουθα:
*Η σκοτεινή ενέργεια, η οποία ναι μεν υπάρχει αλλά δεν μπορεί ακόμα να μετρηθεί, να την ανιχνεύσουν.
*Η σκοτεινή ύλη, η οποία συνδέεται στενά με την σκοτεινή ενέργεια. Με αυτόν τον όρο χρησιμοποιούμε για να περιγράψουμε την "κόλλα" που κρατά τα πάντα στο σύμπαν ενωμένα. Ωστόσο, ο Adrian Cho, ο οποίος έγραψε το δοκίμιο για το περιοδικό, πιστεύει πως σε αντίθεση με τη σκοτεινή ενέργεια, οι επιστήμονες έχουν πιθανότητες να ανιχνεύσουν ένα σωματίδιό της.
*Πού είναι τα αγνοούμενα βαρυόνια; Σύμφωνα με την κοσμολογία, το σύμπαν αποτελείται από 5% συνηθισμένη ύλη (βαρυόνια), 23% σκοτεινή ύλη και 72% σκοτεινή ενέργεια. Τα βαρυόνια είναι υποατομικά σωματίδια τα οποία δημιουργούνται με συνδυασμούς τριών κουάρκ. Μαζί με τα μεσόνια απαρτίζουν την οικογένεια των αδρονίων, δηλαδή σωματίδια που κατασκευάζονται από κουάρκ. Τα βαρυόνια είναι φερμιόνια, σε αντίθεση με τα μεσόνια που είναι μποζόνια. Υπακούουν δηλαδή στη στατιστική Φέρμι-Ντιράκ, ενώ μπορούν να συμμετέχουν και σε ισχυρές αλληλεπιδράσεις.
Τα βαρυόνια διαθέτουν έναν κβαντικό αριθμό, τον βαρυονικό, ο οποίος διατηρείται σε κάθε είδους αλληλεπιδράσεις. Η ονομασία τους προέρχεται από την ελληνική λέξη βαρύς, καθώς την εποχή που δόθηκε, πιστευόταν ότι τα σωματίδια αυτά είχαν πολύ μεγάλη μάζα σε σχέση με τα υπόλοιπα. Τα πιο συνηθισμένα βαρυόνια είναι τα γνωστά πρωτόνια και νετρόνια, τα οποία αποτελούν τους δομικούς λίθους του ατομικού πυρήνα. Άλλα σωματίδια που ανήκουν στην οικογένεια των βαρυονίων είναι τα σωμάτια Δ, Σ, Λ, Ξ και Ω.
*Γιατί εκρήγνυνται τα αστέρια; Πολλές από τις διαδικασίες σχηματισμού των άστρων και ο σχηματισμός του ηλιακού συστήματος είναι γνωστά από τους επιστήμονες αλλά όπως παραδέχονται ακόμα δεν κατανοούν πραγματικά τι συμβαίνει σε ένα αστέρι, όταν εκρήγνυται, διαμορφώνοντας αυτό που είναι γνωστό ως σουπερνόβα.
*Τι ιόνισε εκ νέου το σύμπαν; Για μερικές εκατοντάδες χιλιάδες χρόνια μετά το Big Bang, τα ηλεκτρόνια απογυμνώθηκαν από τα άτομα, κάτι για το οποίο δεν έχουμε ιδέα γιατί έγινε.
*Ποια είναι η πηγή των πιο ενεργητικών κοσμικών ακτίνων; Βομβαρδιζόμαστε από αυτές κάθε μέρα, αλλά ακόμα οι ερευνητές δεν μπορούν να συμφωνήσουν για το από που έρχονται.
*Γιατί το ηλιακό μας σύστημα είναι τόσο "περίεργο"; Υπάρχει λογική στο ηλιακό μας σύστημα ή κυριαρχεί το χάος και η τύχη; Κανείς δε ξέρει πραγματικά.
*Γιατί το στέμμα του Ήλιου είναι τόσο καυτό; Όσοι μελετούν τον Ήλιο ακόμα δεν ξέρουν. Το στέμμα είναι το απώτατο στρώμα από τον πυρήνα του Ήλιου, αλλά είναι απίστευτα ζεστό και οι λόγοι για αυτή τη παράξενη "διαστρωμάτωση" αποτελεί μυστήριο.


Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr

Σάββατο 2 Ιουνίου 2012

Συνοπτική καταγραφή των σπουδαιότερων φιλοσόφων της αρχαίας Ελλάδος



Στρατιὲς ὁλόκληρες οἱ Ἕλληνες διανοούμενοι, ἐπιστήμονες καὶ φιλόσοφοι... Πλήθος ἀπειράριθμο οἱ ἰδέες καὶ ἐπιστημονικὲς ἀνακαλύψεις τους, πολλὲς ἀπὸ τὶς ὁποῖες ἔφτασαν μεσα ἀπὸ τὰ βιβλία τοὺς στὸ σήμερα, ἐνῶ πολλαπλάσιες αὐτῶν καταστράφηκαν στο πέρασμα τῶν αἰώνων μαζὶ μὲ βιβλιοθῆκες κοσμοξάκουστες γιὰ τοὺς θησαυροὺς Σοφίας ποὺ περιείχαν.

ΟΜΗΡΟΣ ...ἀφηγεῖται τὴ δράση βασιλιάδων καὶ ἡρώων, παραδίδοντας γιγαντιαία νοήματα ἀρίστου τὲ καὶ κραταιοῦ βίου !

ΗΣΙΟΔΟΣ ... γράφει γιὰ γεωργοὺς καὶ βοσκούς.Περιγράφει τὴ Θεογονία καὶ τὴ δημιουργία τοῦ Κόσμου. Οἱ περιγραφές του (Τιτανομαχία, Γιγαντομαχία κλπ) κρύβουν πολλοὺς συμβολισμοὺς σχετικὰ μὲ τὴ δημιουργία τοῦ κόσμου καὶ τὶς γεωλογικὲς ἀνακατατάξεις ποὺ ἀκολούθησαν


ΙΩΝΙΚΗ ΣΧΟΛΗ

ΘΑΛΗΣ ὁ Μηλίσιος ... ἀναζητοῦσε τὴν προέλευση καὶ τὴν οὐσία τοῦ κόσμου. Πίστευε πὼς ἡ ὕλη δημιούργησε τὴ γῆ, ἀέρα, φωτιὰ καὶ ἔτσι σχηματίσθηκε ὁ κόσμος.

ΑΝΑΞΙΜΑΝΔΡΟΣ ... μαθητὴς τοῦ Θαλῆ. Πίστευε πὼς τὰ πράγματα γεννήθηκαν ἀπὸ τὸ ἄπειρο καὶ πὼς ὅταν καταστραφεῖ κάτι, ξαναγυρνᾶ σ' ἐκεῖνο ἀπ' τὸ ὁποῖο προῆλθε. Ἔτσι ὁ κόσμος παραμένει ἀναλλοίωτος καὶ ὑπάρχουν στὸ Διάστημα ἄπειροι κόσμοι ποὺ διαδέχονται ὁ ἕνας τὸν ἄλλον. Ἑκατοντάδες χρόνια πρν τὸ Λαβουαζιὲ καὶ τὴν θεωρία τῆς "ἀφθαρσίας τῆς ὕλης" !

ΑΝΑΞΙΜΕΝΗΣ ... μαθητὴς τοῦ Ἀναξιμάνδρου. Συμφωνεῖ μὲ τὸ δάσκαλό του γιὰ τὴ θέση τῆς γῆς στὸ Διάστημα. Ἐπιπλέον πιστεύει πὼς ἡ γῆ εἶναι ἀπεριόριστη, ἐπίπεδη καὶ αἰωρεῖται στὸ διάστημα, ὅπως καὶ τὰ ἄλλα ἄστρα. Προσέξτε! "καὶ αἰωρεῖται στὸ διάστημα, ὅπως καὶ τὰ ἄλλα ἄστρα"

ΗΡΑΚΛΕΙΤΟΣ ... θεωρεῖ πὼς ὅλα τα πράγματα εἶναι σὲ ἀδιάκοπη κίνηση, ροὴ καὶ ἐξέλιξη, σὲ ἕνα συνεχὲς γίγνεσθαι : "τὰ πάντα ρεῖ". Δίνει προταιρεότηταστο στοιχεῖο τῆς φωτιᾶς (=ἐνέργεια ;;;). Τὸν κόσμο, λέει, δὲν τὸ ἐφτίαξε κανένας Θεός.


ΕΛΕΑΤΙΚΗ ΣΧΟΛΗ

ΞΕΝΟΦΑΝΗΣ ... ὀπαδὸς τοῦ μονοθεϊσμοῦ. Ὁ Θεὸς δὲ μοιάζει στοὺς θνητούς, οὔτε στὴ μορφή, οὔτε στὴ σκέψη. Ὁ Θεὸς εἶναι ἕνας, αἰώνιος, ἀμετάβλητος, πανταχοῦ παρών, κυβερνώντας τὰ πάντα ἄϋλος καὶ ἀθέατος. Μία θεολογικὴ προσέγγιση πολὺ κοντινή, ἂν ὄχι ταυτόσημη, μὲ τὴ χριστιανικὴ ἀντίληψη γιὰ τὸ Θεό, 610 χρόνια πρὶν τον Χριστιανισμό !

ΠΑΡΜΕΝΙΔΗΣ ... ὑποστήριξε αὐτὰ ποὺ εἶπε καὶ ὁ Ξενοφάνης γιὰ τὸ Θεό.Πίστευε πὼς τὸ μόνο πραγματικὰ ἀληθινὸ ποὺ ὑπάρχει εἶναι ὁ Θεὸς καὶ κατὰ συνέπεια ἐμεῖς καὶ ὅλα γύρω μας εἶναι μία παραίσθηση ποὺ νομίζουμε πὼς εἶναι πραγματικά. Ἂν μπορούσαμε νὰ σταθοῦμε μπροστὰ στὸ Θεὸ καὶ τὴ δόξα του, τὰ "φαντάσματα" αὐτὰ θὰ ἐξαφανίζονταν. Περιττὴ κάθε ἐπισήμανση γιὰ ὁμοιότητα μὲ τὴν χριστιανικὴ ἀντίληψη.

ΖΗΝΩΝ ... διετύπωσε μία σειρὰ θέσεων ὑπεράσπισης τοῦ Παρμενίδη. Ὁ τρόπος ποὺ ἀνέπτυξε τὶς θέσεις αὐτὲς στάθηκε ἡ αἰτία νὰ θεωρηθεῖ ὡς ὁ θεμελιωτὴς τῆς διαλεκτικῆς

ΜΕΛΙΣΣΟΣ ... ὀπαδὸς τοῦ Παρμενίδη, πίστευε πὼς οἱ αἰσθήσεις μας ἀπατοῦν. Πράγματι ! δὲν μποροῦμε νὰ δοῦμε ὁλόκληρο τὸ φάσμα τοῦ φωτὸς ! βλέπουμε ἀνάμεσα στὸ Ἰῶδες καὶ τὸ Ἐρυθρό, ἐνῶ πέρα ἀπὸ αὐτὰ ὄχι (ὑπεριῶδες, ὑπέρυθρο)

ΕΠΙΧΑΡΜΟΣ ... προσπάθησε νὰ συμβιβάσει τὶς ἰδέες τοῦ Ἠράκλειτου μὲ αὐτὲς τοῦ Ξενοφάνη ΠΥΘΑΓΟΑΡΑΣ ... οἱ ἀριθμοὶ καὶ τὸ κενὸ ἀποτελοῦν τὴν ἀρχὴ τοῦ κόσμου. Βασικὴ πραγματικότητα εἶναι τὸ "ἕνα", ὁ Θεὸς δηλαδή, καὶ ἀπὸ αὐτὸ τὸ "ἕνα" προέρχονται ὅλα

ΕΜΠΕΔΟΚΛΗΣ ... ἐξηγεῖ τὴν κίνηση τῶν πλανητῶν καθὼς καὶ τὴν αἰτία ἔκλειψης τοῦ ἡλίου. Συμπεραίνει πὼς χρειάζεται κάποιος χρόνος γιὰ νὰ μεταδοθεῖ τὸ φῶς στὸ Διάστημα, τὸν ὁποῖο δὲ μποροῦμε νὰ ὑπολογίσουμε ἐξ αἰτίας τῆς μεγάλης ταχύτητας τοῦ φωτὸς (!). πιστεύει ἀκόμα πὼς τὰ φυτὰ ἐμφανίστηκαν στὴ γῆ πρῶτα ἀπὸ τὰ ζῶα καὶ πὼς ζῶα καὶ φυτὰ διαμορφώθηκαν ἐξελικτικὰ σὲ διάφορα εἴδη. Ἰδέες διατυπωμένες ἀπὸ ἄνθρωπο ποὺ γεννήθηκε 484 χρόνια πρὶν τὸ Χριστὸ καὶ περίπου 2.400 πρὶν τὸν Δαρβίνο

ΑΝΑΞΑΓΟΡΑΣ ... δίδασκε πὼς ὁ Ἥλιος εἶναι μία διάπυρη πέτρα μεγαλύτερη καὶ ἀπὸ τὴν Πελοπόννησο. Πίστευε πὼς ὁ κόσμος μπορεῖ νὰ διαιρεῖται συνεχῶς σὲ ἄπειρα κομμάτια. Θεωρία διάσπασης τοῦ ἀτόμου, 464 χρόνια πΧ ;


ΟΙ ΥΛΙΣΤΕΣ ΦΙΛΟΣΟΦΟΙ

ΛΕΥΚΙΠΠΟΣ ... δάσκαλος τοῦ Δημόκριτου. Ὁ κόσμος, γι' αὐτόν, ἀποτελεῖται ἀπὸ αἰώνια, συμπαγῆ καὶ ποιοτικῶς ὅμοια ἄτομα ποὺ κινοῦνται σὲ ἕνα κενὸ χῶρο. Τὰ ἀντικείμενα ἔχουν διαφορετικὴ μορφὴ μεταξὺ τοὺς γιατί τὰ ἄτομά τους ἔχουν διαφορετικὴ σύνθεση

ΔΗΜΟΚΡΙΤΟΣ ... ἀναγνωρίζει τὴν ἀμεταβλητότητα καὶ αἰωνιότητα τῆς ὕλης λέγοντας πὼς "τίποτα δὲ γεννιέται ἀπὸ τὸ τίποτα καὶ τίποτα δὲν μεταβάλλεται σὲ τίποτα". Ὑποστηρίζει τὴ θεωρία τοῦ δασκάλου του γιὰ τὸ "ἄτομον"


ΣΟΦΙΣΤΕΣ 

ΠΡΩΤΑΓΟΑΡΑΣ ... συμπατριώτης τοῦ Δημοκρίτου ἀπὸ τὰ Ἄβδηρα τῆς Θράκης. Στήριζε τὶς θεωρίες του στὸν Παρμενίδη καὶ τὸν Ζήνων. Πίστευε πὼς τὸ μόνο πραγματικὸ εἶναι τὸ Ἀνώτερο Ὂν καὶ πὼς ὅλα τα ἄλλα εἶναι πλάσματα τῆς φαντασίας μας.

ΓΟΡΓΙΑΣ ... μαθητὴς τοῦ Ἐμπεδοκλέους ποὺ ὑποστήριξε τὶς ἀπόψεις τοῦ δασκάλου του

ΠΡΟΔΙΚΟΣ ... ἀσχολήθηκε μὲ τὴν ἠθικὴ καὶ ἔγραψε τὸ μύθο τοῦ Ἡρακλῆ ποὺ διαλέγει τὸ δρόμο. Οἱ σοφιστὲς ὑποστήριζαν πὼς ἔπρεπε κατ' ἀρχᾶς νὰ γνωρίσουμε τὴ διάνοιά μας καὶ τὸ μηχανισμό της.

ΛΥΚΟΦΡΩΝ καὶ ΑΛΤΑΔΗΜΑΣ ... ἀνήκουν στοὺς νεώτερους σοφιστὲς ποὺ ἀπέρριπταν τὴν ἀναγκαιότητα τῶν κοινωνικῶν τάξεων, θεωρώντας πὼς ἡ φύση δὲν ἔπλασε κανέναν σκλάβο καὶ πὼς οἱ ἄνθρωποι γεννιοῦνται ἐλεύθεροι. 22 αἰῶνες πρὶν τοὺς Εὐρωπαίους Διαφωτιστές...

ΘΡΑΣΥΜΑΧΟΣ ... μίλησε γιὰ τὴ σχτικότητα τῶν κοινωνικῶν καὶ ἠθικῶν κανόνων καὶ θεωροῦσε πὼς τὸ δίκαιο ἐκφράζει τὸ συμφέρον τοῦ δυνατότερου. πίστευε πὼς οἱ νόμοι εἶναι ἀντίστοιχοί του πολιτεύματος ἀπὸ τὸ ὁποῖο ἐκπορεύονται.

ΣΩΚΡΑΤΗΣ ... πολέμιος τῶν σοφιστῶν. Ἰδεαλιστής, πολέμιος τοῦ ὑλισμοῦ. Κατέβασε τὴ φιλοσοφία ἀπὸ τὸν οὐρανὸ στὴ γῆ, μελετώντας ὄχι μεταφυσικὰ πράγματα ἀλλὰ τὸν ἄνθρωπο. Πίστευε στὴν ἀναγκαιότητα πειθαρχίας πρὸς τοὺς νόμους καὶ τὴ συνεχῆ αὐτοβελτίωση. Σὲ μία ρωμαιοκαθολικὴ προσευχὴ ὑπάρχουν οἱ ἑξῆς στίχοι : Ἅγιε Σωκράτη, πρέσβευε ὑπὲρ ἠμῶν (San Socrates ora pro nobis).

ΠΛΑΤΩΝ ... πιστεύει πὼς γιὰ κάθε τί ποὺ ὑπάρχει στὴ γῆ ὑπάρχει στὸ οὐρανὸ τὸ ἰδανικὸ πρότυπό του, τὸ "καλούπι" τοῦ. Πίσω ἀπὸ τὸν κόσμο τῶν αἰσθήσεων ὑπάρχει ἕνας ἰδεατὸς ἄλλος κόσμος ὁ ὁποῖος εἶναι Τέλειος. Πιστεύει πὼς ἡ ἀθάνατη ψυχὴ τοῦ κάθε ἀνθρώπου ζεῖ ἀνάμεσα στὰ "τέλεια" πρότυπα, ἐνῶ τὰ φθαρτὰ σώματά μας ἀνάμεσα σὲ ἀτελεῖς "σκιές" τῶν προτύπων. Διατύπωσε τὴν πρώτη ὁλοκληρωμένη ἄποψη γιὰ μία κοινωνία ποὺ σήμερα θὰ τὴ χαρακτηρίζαμε ὡς "σοσιαλιστική".

ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ ... θεμελιώνει τὴ Λογικὴ καὶ βάζει σὲ τάξη τὶς ἀνθρώπινες ἰδέες. Μελετᾶ τὴ φύση σὲ ὅλες της τὶς ἐκφάνεις καὶ συγγράφει 170 ἔργα ἀπὸ τὰ ὁποῖα διασώθηκαν μόνο τὰ 47. Εἶναι ὁ τελευταῖος μεγάλος Ἕλληνας φιλόσοφος καὶ ὁ πρῶτος Εὐρωπαῖος. Οἱ ἀπόψεις τοῦ διαποτίζουν ἀπόλυτα τὴν εὐρωπαϊκὴ σκέψη ὡς καὶ τὸν 18ο αἵ. Εἶναι ἀδύνατο μέσα σὲ 5 γραμμὲς νὰ δώσουμε μία συνοπτικὴ ἔστω παρουσίαση τοῦ πολυσχιδοῦς ἀριστοτελικοῦ ἔργου...

Πηγή: http://www.ellinikoarxeio.com/2010/11/philosophers-of-ancient-hellas.html#ixzz1wfEpE900

Παίζω….όπως παλιά…


Ρολογά -ρολογά τι ώρα είναι;…Ωρα για παιχνίδι.
Οχι με το λαπ- τοπ ,ούτε με το πλει-στεισον.Αλλά με τη μπάλα ,το τόπι και τις κούκλες μας…
Ετσι …’οπως παλιά…
Τα παιχνίδια μας ήταν ομαδικά  και πάντα έξω από το .σπίτι.Στις αυλές ,στις πλατείες, στα γήπεδα,και στα σοκκάκια.
Κανείς δεν μπορούσε να παίξει μόνος του,μιας και τα παιχνίδια μας βασίζονταν στην συνεργασία και την συντροφικότητα.Ακόμα και όταν ”κουμπαρεύαμε” κάνοντας τις κυρίες απαραίτητη ήταν και η φιλενάδα η οποία έκανε πάντα την φιλοξενούμενη μας,την φίλη μας, την ”κουμπάρα μας”.
Ας τα θυμηθούμε λίγο.
Τα ομαδικά παιχνίδια παίζονταν πάντα σε χώρους ανοιχτούς.Ακόμα θυμάμαι τις φωνές και τις φασαρίες που κάναμε και ξεσηκώναμε τις γειτονιές.
Στην δικιά μου μάλιστα γειτονια υπήρχε και ένας γέρος  που ενοχλούνταν , και μας  σταματούσε σχεδόν πάντα το παιχνίδι,το οποίο παίζαμε μπροστά στο σοκκάκι του σπιτιού του γιατί είχε το μεγαλύτερο άνοιγμα.
Ηταν τόσο αυστηρός και μεγαλόσωμος που στα μάτια μας φάνταζε γίγαντας .Στην θέα του και μόνο όπου φύγει φύγει.
Και είμασταν τόσα πολλά παιδιά σε κάθε γειτονιά που κοιτώντας τώρα τους χώρους αναρωτιέμαι πως χωρούσαμε..
Σχεδόν πάντα αφήναμε και κάποιους απέξω σε κάποιους γύρους γιατί ο αριθμός των παιχτών ήταν συγκεκριμένος .
Παιχνίδια με μπάλα.
Τα μήλα.
Παιχνίδι κλασικό  γνωστό σε όλους.Οποιος έπιανε περισσότερες φορές την μπάλα (μήλα) ήταν και ο νικητής.
Το κορόιδο.
Τρείς παίχτες,και στόχος ήταν  ο μεσαίος να μην πιάσει την μπάλα.
Απλό ένα….απλό δύο..κοκ
Παιχνίδι που επαιζαν μονο δύο .Φιγούρες με την μπάλα χτυπώντας την στον τοίχο.
Και φυσικά το ποδόσφαιρο.
Τα παλαιότερα χρόνια αποτελούσε αποκλειστικά τα αγόρια.Σιγά-σιγά όμως μπήκαν και τα κορίτσια στο γήπεδο και τους ”πηρανε φαλάγγι”’(φράση της ομάδας του Γ.Κατωμερίου)
Οι ομάδες μικτές ,οι μπάλες φτηνές ,τα τέρματα αυτοσχέδια,(πέτρες συνήθως)τα οποία ”μίκραιναν” κιόλας κατά την διάρκεια του αγώνα,ανάλογα με την εξέλιξή του.
Ποιός ξεχνάει τα ιστορικά Ντερμπυ μεταξ’υ των τριών χωριών και το φανατισμό των οπαδών της κάθε ομάδας…
Κάθε Καλοκαίρι,αλλά και στις σχολικές εκδρομές που συνήθως συναντιόνταν και τα τρία σχολεία και άρχιζε ο αγώνας.Στην Μισσοή,στα Αμπέλια,Στην Λίμνη,και αργότερα στο γήπεδο του Κατωμερίου.
Πόσα ταλέντα ξεχώρισαν ,πόσα ειδύλεια εξελίχθηκαν,πόσοι καυγάδες έγιναν….
Παιχνίδια της αυλής…
Η Ντάνα (Κουτσό)
Περισσότερο το παίζαμε στο σχολείο γιατί οι μανάδες μας φώναζαν επειδή η κιμωλία που ήταν απαραίτητη για την χάραξη του πλαισίου δεν εφευγε εύκολα από το τσιμέντο.
Παρόλ΄αυτά έβλεπες συχνά την χάραξη της ντάνας σε πολλά σημεία.Βασικό και απαραίτητο εργαλείο το ”πετούνι” το οποίο έπρεπε μάλιστα ναναι και πολύ καλά τριμένο .Οσο πιο λείο τόσο καλύτερο…
-Αλάτι χοντρό αλάτι ψιλό ,έχασα τη μάνα μου και πάω να τη βρώ…
-Πούντο πούντο το δαχτυλίδι,ψάξε ψάξε ,δεν θα το βρείς…
-Ενα λεπτό κρεμύδι,Γκέο Βαγγέο,ένα λεπτό κρεμύδι σκάσε Βαγγέο.
Και ποιόνε παντρεύεται…….Και αυτός που παντρεύαμε πάντα ντροπαλός και ποτέ δεν ήθελε αυτόν που του (της)δίναμε.
-Σχοινάκι…
-Πεντόβολα
-Πινακωτή-Πινακωτή από το άλλο μου το αυτί….
-Κομάν -Κομάν..
-Κλέφτες και αστυνόμοι...
-Ρολογά- ρολογά
-Αγαλματάκια ακούνητα ,αμίλητα ..

-Κρυφτό…
-Κυνηγητό..
Πολλά απο αυτά καθαρά αγορίστικά και άλλα κοριτσίστικα.
Είχαμε όμως και τα πρώτα επιτραπέζια.Γκρινιάρης και Φιδάκι,Κρεμάλα, και παιχνίδια που φυσικά απαιτούσαν εργαλεία,όπως…
Σβούρα για το ”παρτα ολα” ,λαστιχέρα,και δεκάρες για το ΄”κορώνα η γράμματα”
Ενα από τα αγαπημένα αυτόσχέδια των αγοριών ήταν και το φυσοκάλαμο,που το χρησιμοποιούσαν για να πετάνε με δύναμη…μπουρνέλες γιαυτό απαιτούσε και το ανάλογο πάχος.
Τα κορίτσια αντίστοιχα ‘‘κουμπάρευαν” με κούκλες,αυτοσχέδιες η αγοραστές,στις οποίες εκαναν τρύπα στο στόμα και τις τάιζαν με κανονική τροφή.Ακόμα δεν ξεχνάω την χαρακτηριστική μυρωδιά που έπαιρναν μετά από λίγο καιρό οι πάνινες η πλαστικές κούκλες μας.
Ενα αλλο κοριτσίστικο παιχνίδι ήταν ο αργαλειός.Σε κεραμίδι δέναμε κλωστές και φτιάχναμε τα δικά μας υφαντά με λάνες(νήματα)σε διάφορα χρώματα.
Και μετά ήρθαν τα κουζινικά,ο Σπιρτούλης στο σπιρτόκουτό του,οι χαλκομανίες,οι συλλογές από χαρτοπετσέτες,χαρτιά αλληλογραφίας,γραμματόσημα κ.α.
Και μεγαλώνωντας λίγο εκει κοντά στο γυμνάσιο είχαμε το ”Λεύκωμα”.Ερωτες,προδομένες φιλίες,μπηχτές,με ψευδώνυμο.
—Τι εστί αγάπη–
—Τι εστί φιλία–
Και στο τέλος—Βγάλτε τις μάσκες–
—-Από λεύκωμα—–
Τι εστί φιλία
Φιλία λέξη ιερή
φιλία λέξη θεία
και πάρε για παράδειγμα
Ελλάδα και Τουρκία.——-
Αλλά και η φαντασία μας έφτιαχνε σενάρια και εμείς ως ηθοποιοί παίζαμε του αντίστοιχους ρόλους .Παντα οι ιστορίες ”πλαθονταν ”επί τόπου και ήταν εμπευσμένες από την οικογένεια την παράδοση και αργότερα από την τηλεόραση.
Κάποιες φορές στήνονταν και σκηνικά, και άλλες παίζαμε στα σπίτια τις κυρίες ,όταν έλειπε η μάνα μας από το σπίτι.
Κάπου στα 1980 ήρθαν και τα πρώτα παιχνίδια της παιδικής χαράς.Κούνιες και γύρω-γύρω.Ατέλειωτη ζαλάδα,ατέλειωτη χαρά.
Ατάκες που ”επαιζαν ”πολύ…
…Δεν σε παίζω…
…Είσαι ψεματούρης…
….Τα φτιαξες…
…Εκαμες ματάκι…
…Εκαμες καλπουριά…
Γιατί σε κάθε παιχνίδι γίνονταν και από μια ζαβολιά,και όλο και κάποιος αδικούνταν και μετά ”χόλιαζε”.
Ετσι ήταν τα παιχνίδια μας.Ομορφα,ομαδικά,και έξω στο φως και στις αυλές.
Σήμερα άραγε πόσο ομαδικά μπορεί είναι τα παιχνίδια που παιζουν τα παιδιά,στην αλάνα ενός δωματίου μπροστά από την οθόνη του υπολογιστή τους;
Τότε  παίζαμε μέχρι να νυχτώσει τώρα τα παιδιά μπορούν να παίζουν μόνο νύχτα,γιατί τότε γυρνάνε από τα φροντηστήρια,τα κολυμβητήρια και τις ξένες γλώσσες.
Τότε κανείς δεν μπορούσε να παίξει μόνος του,τώρα η ομάδα έγινε μονάδα.Ενας εναντίον ενός,και χωρίς να γνωρίζονται απαραίτητα οι αντίπαλοι.Και ας είναι στην άλλη άκρη του κόσμου.
Αλλες εποχές ,άλλες ανάγκες,άλλες συνήθειες.
Ομως ας προσπάθήσουμε να κρατήσουμε τουλάχιστον την επαφή,και ας μάθουμε στα παιδιά μας ότι η νίκη έρχεται όταν κοιτάς τον αλλο κατάματα.Μονο ετσι εκτιμάς τον αντίπαλο,και τον αντιμετωπίζεις ανάλογα.
Ολα τα άλλα είναι εικονική πραγματικότητα,και η ζωή δεν είναι παχνίδι σε οθόνη,είναι  γήπεδο που για να σκοράρεις πρέπει να βοήθήσουν και οι συμπαίχτες σου.
Εμείς αυτό μάθαμε παίζοντας όλοι μαζί.Εκεί έξω στον ήλιο,με νικητές χωρίς έπαθλα,γιατί ο στόχος ήταν να παίζεις και όχι απαραίτητα να κερδίζεις.
Σημασία έχει να μάθεις να αγωνίζεσαι και να ξέρεις να χάνεις.Αυτό είναι το δύσκολο.
Οπως παλιά……

Πηγή:   meganisinews

Παρασκευή 1 Ιουνίου 2012

Ιθάκη

Σα βγεις στον πηγαιμό για την Ιθάκη,
να εύχεσαι νάναι μακρύς ο δρόμος,
γεμάτος περιπέτειες, γεμάτος γνώσεις.
Τους Λαιστρυγόνας και τους Κύκλωπας,
τον θυμωμένο Ποσειδώνα μη φοβάσαι,
τέτοια στον δρόμο σου ποτέ σου δεν θα βρεις,
αν μεν' η σκέψις σου υψηλή, αν εκλεκτή
συγκίνησις το πνεύμα και το σώμα σου αγγίζει.
Τους Λαιστρυγόνας και τους Κύκλωπας,
τον άγριο Ποσειδώνα δεν θα συναντήσεις,
αν δεν τους κουβανείς μες στην ψυχή σου,
αν η ψυχή σου δεν τους στήνει εμπρός σου.
Να εύχεσαι νάναι μακρύς ο δρόμος.
Πολλά τα καλοκαιρινά πρωϊά να είναι
που με τι ευχαρίστησι, με τι χαρά
θα μπαίνεις σε λιμένας πρωτοειδωμένους,
να σταματήσεις σ' εμπορεία Φοινικικά,
και τες καλές πραγμάτειες ν' αποκτήσεις,
σεντέφια και κοράλλια, κεχριμπάρια κ' έβενους,
και ηδονικά μυρωδικά κάθε λογής,
όσο μπορείς πιο άφθονα ηδονικά μυρωδικά,
σε πόλεις Αιγυπτιακές πολλές να πας,
να μάθεις και να μάθεις απ' τους σπουδασμένους.

Πάντα στον νου σου νάχεις την Ιθάκη.
Το φθάσιμον εκεί ειν' ο προορισμός σου.
Αλλά μη βιάζεις το ταξείδι διόλου.
Καλλίτερα χρόνια πολλά να διαρκέσει
και γέρος πια ν' αράξεις στο νησί,
πλούσιος με όσα κέρδισες στο δρόμο,
μη προσδοκώντας πλούτη να σε δώσει η Ιθάκη.

Η Ιθάκη σ'έδωσε τ' ωραίο ταξείδι.
Χωρίς αυτήν δεν θάβγαινες στον δρόμο.
Άλλα δεν έχει να σε δώσει πια.

Κι αν πτωχική την βρεις, η Ιθάκη δε σε γέλασε.
Έτσι σοφός που έγινες, με τόση πείρα,
ήδη θα το κατάλαβες οι Ιθάκες τι σημαίνουν.

Κωνσταντίνος Π. Καβάφης

Επιβεβαιώνονται τα οφέλη της μαύρης σοκολάτας


Αυστραλιανή μελέτη επιβεβαιώνει τα οφέλη στην πρόληψη του εμφράγματος από την τακτική κατανάλωση της μαύρης σοκολάτας.
Η μελέτη αυτή που πραγματοποιήθηκε από το Πανεπιστήμιο Μόνας της Μελβούρνης σε 2.013 Αυστραλούς, τα αποτελέσματα της οποίας δημοσιεύονται στο British Medical Journal, επιβεβαιώνει τα σημαντικά οφέλη από την κατανάλωση της μαύρης σοκολάτας με μεγάλη περιεκτικότητα σε κακάο.
Η καθημερινή κατανάλωση, για μια περίοδο δέκα ετών, 100 γραμμαρίων σοκολάτας περιεκτικότητας τουλάχιστον 70% σε κακάο, επέτρεψε την αποτροπή 70 θανατηφόρων καρδιακών επεισοδίων και 15 μη θανατηφόρων σε 10.000 ανθρώπους.
"Τα συμπεράσματά μας δείχνουν ότι η σοκολάτα μπορεί να αποτελέσει μια εναλλακτική ή ένα συμπλήρωμα στη φαρμακευτική αγωγή σε ανθρώπους με αυξημένο κίνδυνο για καρδιαγγειακή νόσο", τονίζει η 'Ελα Ζόμερ, υπέυθυνη για τη μελέτη αυτή.
Η σοκολάτα είναι πλούσια σε πολυφαινόλες, ισχυρά, φυσικά αντιοξειδωτικά που μειώνουν το στρες και περιορίζουν τους κινδύνους για καρδιαγγειακές νόσους, καρκίνο και άλλες χρόνιες ασθένειες.

Πηγή :    Pathfinder News

Τετάρτη 30 Μαΐου 2012

To δρυοδάσος της Φολόης


Δρυοδάσος Φολόης (photo Martin Gaethlich)
Σημείο αναφοράς για το δασικό πλούτο της ορεινής Ηλείας και γενικότερα της Ελλάδας, αποτελεί το περίφημο δρυοδάσος της Φολόης. Είναι μοναδικό όχι μόνο σε ομορφιά αλλά και ιδιαιτερότητα σε όλη την Ευρώπη το αυτοφυές αυτό δάσος, σπερμοφυούς μορφής με τις θεόρατες πλατύφυλλες βελανιδιές του.
Το δάσος αυτό βρίσκεται στο Οροπεδίο της Φολόης, στους νότιους πρόποδες της Οροσειράς του Ερυμάνθου και απέχει μόλις 25 χιλιόμετρα από την κοιτίδα του Ολυμπισμού, την Αρχαία Ολυμπία. Η οδική πρόσβαση στην περιοχή του δάσους γίνεται
  • από την πρωτεύουσα του Νομού Ηλείας, τον Πύργο, περνώντας από την Αρχαία Ολυμπία και το Λάλα,
  • από την Τρίπολη, είτε μέσω Αρχαίας Ολυμπίας, είτε μέσω Δίβρης (αρτηρία 111) και Κούμανης
  • από την Πάτρα μέσω Πανόπουλου (αρτηρία 111), και Κούμανης.
Το δρυοδάσος της Φολόης εκτείνεται μέσα στις συλλεκτήριες λεκάνες των ποταμών Ερύμανθου η Ντοάνα ανατολικά, που αποτελεί και το φυσικό όριο μεταξύ Ηλείας και Αρκαδίας και του Ομηρικού ποταμού Σελλήεντα ή Ηλειακού Λάδωνα νοτιοδυτικά. Η έκταση που καλύπτει το δρυοδάσος Φολόης ανέρχεται στα 25.000 στρέμματα και ανήκει κατά απόλυτο νομή και κυριότητα στο ελληνικό Δημόσιο.

Δρυοδάσος Φολόης - Φωτ. Μαρτίνος Γκαίτλιχ

Μυθολογία

Το θεσπέσιο δρυοδάσος της Φολόης, τόπος μοναδικός και ιδανικός από φυσική ομορφιά και πλούσια βλάστηση, ερέθισε τη φαντασία των Αρχαίων Ελλήνων, οι οποίοι τοποθέτησαν στην άγρια φύση της Φολόης την κατοικία των μυθικών κενταύρων. Έτσι φαντάστηκαν πως θα ζουν οι γίγαντες εκείνοι με τη ζωώδη ισχύ.
 Ένας από τους άθλους του Ηρακλή συνδέεται με το δάσος της Φολόης. Είναι εκείνος που αναφέρεται στον Ερυμάνθιο Κάπρο και στους Κενταύρους της Φολόης. Πηγαίνοντας ο Ηρακλής προς το όρος Ερύμανθος για να απαλλάξει την περιοχή από τα δεινά που προκαλούσε ο "δαιμόνιος" Ερυμάνθιος Κάπρος, φιλοξενήθηκε από τον Κένταυρο Φόλο, που του προσέφερε όλα τα καλά: κρέας από κυνήγι και άφθονο κρασί πρώτης ποιότητας, δώρο του Θεού του οίνου και της καλοπέρασης, του Διόνυσου.
Ήταν όμως τόσο δυνατό το άρωμα από το θεϊκό κρασί, που αναστατώθηκαν οι γύρω Κένταυροι και επιτέθηκαν στην παρέα με βράχους και ξεριζωμένα δέντρα. Ο Ηρακλής σηκώθηκε από το τραπέζι και τους αντιμετώπισε με τα φονικά του βέλη. Κατάφερε να εξολοθρεύσει μερικούς από τους μαινόμενους Κενταύρους, ενώ τους υπόλοιπους τους κυνήγησε μέχρι το ακρωτήριο Μαλέας απαλλάσσοντας έτσι την περιοχή από την παρουσία τους. Στην επιστροφή του από το ακρωτήριο Μαλέας, ο Ηρακλής βρήκε το φίλο του Φόλο να πεθαίνει. Τον είχε πληγώσει κατά λάθος με ένα από τα δηλητηριασμένα του βέλη. Περίλυπος ο Ηρακλής ενταφίασε το φίλο του στην περιοχή και της έδωσε το όνομα του Φολόη. Στη συνέχεια πήρε το δρόμο για το βουνό του Ερύμανθου για να επιτελέσει τον τέταρτο άθλο του με "θύμα" τον Ερυμάνθιο Κάπρο.

Αρχαιότητα

Στην αρχαιότητα το οροπέδιο Φολόης ήταν κατάφυτο και πυκνότατο από δρύες, πεύκα, πουρνάρια, αριές, κουμαριές κ.α. Στα δυτικά του οροπεδίου της Φολόης ήταν η Ηλειακή Ακρώρεια στην οποία δέσποζε η πλέον αξιόλογη πόλις της, ο Αασιών. Η πόλις αυτή καταστράφηκε ολοσχερώς το 396 μ.Χ. από τον Αλάριχο. Ίχνη της αρχαίας ακρόπολης σώζονται και σήμερα.
Στα αρχαία χρόνια το δάσος Φολόης είχε άγρια ζώα: λύκους, ελάφια, δορκάδες. κάπρους, τσακάλια, κουνάβια, ικτίνους. αλεπούδες, λαγούς, πολλά πουλιά και αφθονία από ερπετά και έντομα. Δικαίως ο ποιητής Αντίπατρος από τη Σιδώνα ονομάζει το δάσος της Φολόης. δάσος της θηρονόμου (=που έχει άγρια ζώα) Φολόης. Ο δε Ξενοφών αποκαλεί το δάσος της Φολόης εξαιρετικό κυνηγότοπο άγριων ζώων.

Νεότερα χρόνια

Στις θέσεις Πούσι και Μποντίνι του δρυοδάσους Φολόης. τον Ιούνιο του 1821 έλαβε χώρα φονικότατη και σημαντική σε αποτέλεσμα μάχη μεταξύ των Ελλήνων μαχητών και των Τουρκαλβανών του Λάλα και των Τούρκων του Γιουσούφ Πασά της Πάτρας με αίσια εξέλιξη για τους Έλληνες.
Στη θέση Πούσι του δρυοδάσους Φολόης στις 9/12/1943 έλαβε χώρα σκληρή και αποφασιστική μάχη μεταξύ των ανταρτών του III τάγματος του ΕΛΑΣ και των Γερμανών, που είχε ως αποτέλεσμα τη ματαίωση της ολοκλήρωσης του κλοιού των ελληνικών δυνάμεων που βρίσκονταν στον ορεινό όγκο του Ερύμανθου.

Πηγή :    http://www.foloiproject.gr/