"Δεν είναι το μέγεθος των πράξεών μας που έχει σημασία, αλλά η ποσότητα της αγάπης που βάζουμε σε αυτές" Πλάτων

Ο Πλάτανος είναι ένα γραφικό χωριό, περίπου οκτακοσίων κατοίκων που βρίσκεται πολύ κοντά στην Αρχαία Ολυμπία...

Σάββατο 19 Μαΐου 2012

SOS για τον πλανήτη Γη από τις Ακαδημίες 15 χωρών

   
Οι επιστημονικές Ακαδημίες 15 χωρών απηύθυναν κοινό κάλεσμα στους ηγέτες των ισχυρών κρατών να αναλάβουν συντονισμένη δράση για τα σοβαρά προβλήματα του πλανήτη, ιδίως σε σχέση με το περιβάλλον, προτού είναι πολύ αργά, ώστε να διασφαλιστεί το μέλλον των επόμενων γενεών.

Η πρόσκληση- καμπανάκι έγινε ενόψει της συνόδου κορυφής των οκτώ μεγαλύτερων οικονομιών (G8) στις ΗΠΑ μέσα στον Μάιο, αλλά και άλλων σημαντικών συνόδων που θα ακολουθήσουν αργότερα, όπως του G20 και του «Ρίο+20».

Οι κορυφαίοι επιστήμονες από τις ΗΠΑ, την Κίνα, την Ινδία, τη Βρετανία, τη Βραζιλία, τον Καναδά, τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ινδονησία, την Ιταλία, την Ιαπωνία, το Μεξικό, τη Ν.Αφρική, το Μαρόκο και τη Ρωσία, σύμφωνα με το πρακτορείο Ρόιτερ και το BBC, ζητούν από τις μεγαλύτερες βιομηχανικά ανεπτυγμένες χώρες να δώσουν μεγαλύτερη σημασία στις επιταγές και τις προειδοποιήσεις της επιστήμης και της τεχνολογίας, με δεδομένο ότι ο παγκόσμιος πληθυσμός θα φθάσει τα 9 δισεκατομμύρια το 2030 από περίπου 7 δισεκατομμύρια σήμερα, γεγονός που θα αυξήσει κι άλλο τις πιέσεις πάνω στη Γη και στην ανθρωπότητα.

Την πρωτοβουλία για την κοινή δήλωση είχε η Εθνική Ακαδημία Επιστημών των ΗΠΑ, χώρα που φιλοξενεί φέτος τη σύνοδο G8. Όπως δήλωσε εκ μέρους της ο δρ Μάικλ Κλεγκ, «οι περισσότερες κυβερνήσεις λαμβάνουν υπόψη τους την επιστήμη» και τόνισε ότι αυτό είναι αναγκαίο ώστε «οι μελλοντικές γενεές να έχουν μία ποιότητα ζωής τουλάχιστον ανάλογη με αυτή που απολαμβάνουμε σήμερα».

Οι κορυφαίοι επιστημονικοί φορείς ζητούν να δοθεί προτεραιότητα στην ταυτόχρονη αντιμετώπιση των αναγκών της ανθρωπότητας για νερό και ενέργεια ως ενιαίο πλέον πρόβλημα, αλλιώς υπάρχει κίνδυνος για ελλείψεις και στα δύο. Καλούν ακόμα να ενισχυθεί η ανθεκτικότητα των υποδομών στις φυσικές καταστροφές (όπως σεισμοί, τσουνάμι και πυρηνικά ατυχήματα) και να βελτιωθεί η μέτρηση των εκπομπών του διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα, ώστε να διασφαλίζεται καλύτερα ότι οι χώρες τηρούν τις διεθνείς δεσμεύσεις τους για τη μείωση της ρύπανσης.

Το πρόβλημα του νερού και της ενέργειας είναι αλληλεξαρτημένα, κατά τους επιστήμονες, επειδή όλες οι βασικές ενεργειακές πηγές (ορυκτά καύσιμα, πυρηνική ενέργεια, υδροηλεκτρική) τελικά βασίζονται σε μεγάλο βαθμό στην ύπαρξη άφθονων ποσοτήτων νερού για την ψύξη των ενεργειακών εγκαταστάσεων, την κίνηση των ατμοστροβίλων ή την άμεση παραγωγή ενέργειας (όπως στα υδροηλεκτρικά εργοστάσια δίπλα στα φράγματα). Από την άλλη, μεγάλες ποσότητες ενέργειας απαιτούνται σε όλο τον κόσμο για την άντληση του νερού, τον καθαρισμό και την αφαλάτωσή του.

«Είναι απολύτως σίγουρο ότι θα συμβούν καταστροφές», ανέφερε ο δρ Μάικλ Κλεγκ και πρόσθεσε ότι οι παράκτιες περιοχές θα είναι κατ΄ εξοχήν ευάλωτες και στο μέλλον, γι’ αυτό πρέπει να δοθεί έμφαση στην προστασία τους. Οι επιστήμονες επισημαίνουν ότι οι παγκόσμιες ζημιές από τις φυσικές καταστροφές ξεπέρασαν τα 200 δισεκατομμύρια δολάρια το 2005, το 2008 και το 2011, ενώ οι απώλειες ζωής ήσαν γενικά μικρότερες στις ανεπτυγμένες χώρες, με το κύριο βάρος να πέφτει στις πιο φτωχές.

Πηγή: ΑΜΠΕ

Το φετινό πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αρχαίας Ήλιδας

Οι περισσότερες από τις παραστάσεις του 22ου Φεστιβάλ Αρχαίας Ήλιδας ανακοινώθηκαν χθες από τους οργανωτές του φεστιβάλ. Η αυλαία θα ανοίξει στις 7 Ιουλίου με την "Ντόρα τη Μικρή Εξερευνήτρια".
Στις 11 Ιουλίου το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδας παρουσιάζει «Το Μεγάλο Τσίρκο», τoυ Ιάκωβου Καμπανέλλη, σε μουσική Σταύρου Ξαρχάκου και σκηνοθεσία του Σωτήρη Χατζάκη και στους πρωταγωνιστικούς ρόλους τον  Γιώργο Αρμένη, τον Τάσο Νούσια και την Μαρίνα Ασλάνογλου.
Στις 14 Ιουλίου το ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης θα παρουσιάσει τις «Όρνιθες» του Αριστοφάνη, σε σκηνοθεσία του Γιάννη Κακλέα
και μουσική Μάνου Χατζιδάκι.  Τους ρόλους   ερμηνεύουν οι: Βασίλης Χαραλαμπόπουλος, Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος κ.α.
Στις 15 Ιουλίου θα "ανέβει" το έργο του Ευγένιου Τριβιζά «Ο Τζιμ το τζιτζίκι και η συμμορία του μονόφθαλμου τυφλοπόντικα», σε μουσική Γιάννη Ζουγανέλη.
Στις 18 Ιουλίου θα παρουσιαστεί «Ο τυχαίος θάνατος ενός αναρχικού», η γνωστή κωμωδία του Ντάριο Φο,  σε σκηνοθεσία Σπ. Παπαδόπουλου, όπου τους ρόλους ερμηνεύουν οι: Σπ. Παπαδόπουλος, Κ. Αποστολάκης, Αντ. Καρυστινός.
Στις 21 Ιουλίου έρχεται από την Θεατρική Διαδρομή η παράσταση «Η Ελλάδα ποτέ δεν πεθαίνει»,  με τον Παύλο Χαϊκάλη.
Τον «Οιδίπους Τύραννος» του Σοφοκλή θα απολαύσει το κοινό στις 24 Ιουλίου με τους Αιμίλιο Χειλάκη και Κωνσταντίνο Μαρκουλάκη, από την Artivities και το ΔΗΠΕΘΕ Βόλου.
Στις 26 Ιουλίου ανεβαίνουν οι «Εκκλησιάζουσες» του Αριστοφάνη,  από το Θέατρο του Νέου Κόσμου, στην οποία παίζουν η Δάφνη Λαμπρόγιαννη, ο Κώστας Κόκλας, ο Γιώργος Πυρπασόπουλος κ.α.
«Δον Ζουάν, η επιστροφή» του Έντεν Φον Χόρβατ, σε διασκευή και σκηνοθεσία του Γιώργου Κιμούλη η επόμενη παράσταση στις 28 Ιουλίου, με τον ίδιο στον πρωταγωνιστικό ρόλο.
Η Κάρμεν Ρουγγέρη δεν θα μπορούσε να λείψει απο το φεστιβάλ φέτος και στις 30 Ιουλίου παρουσιάζει το έργο «Ο Ηρακλής και οι άθλοι του».
Το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδας παρουσιάζει την 1η Αυγούστου τους «Ιππείς» του Αριστοφάνη, σε μετάφραση και σκηνοθεσία του Σταμάτη Φασουλή, με τους Πέτρο Φιλιππίδη και Γιάννη Ζουγανέλη στους πρωταγωνιστικούς ρόλους.
Στις 3 Αυγούστου «Να ζει κανείς ή να μη ζει» με το δίδυμο Ρέππα - Παπαθανασίου να ξαναχτυπά.  Πρωταγωνιστούν οι Κάτια Δανδουλάκη, Γιάννης Τσιμιτσέλης και Τάσος Κωστής.
Στις 5 Αυγούστου ένα από τα μεγαλύτερα έργα του Σαίξπηρ «Το όνειρο καλοκαιρινής νύχτας»,  "ανεβαίνει" σε διασκευή για παιδιά και σκηνοθεσία του Δημήτρη Αδάμη από τις «μαγικές σβούρες».
Στις 11 Αυγούστου η Καριοφυλλιά Καραμπέτη και ο Στέλιος Μάινας πρωταγωνιστούν στην  «Ιφιγένεια  εν Αυλίδι, του Ευριπίδη», σε σκηνοθεσία Θέμη Μουμουλίδη.
 Πηγή
ilialive.gr

Αρχαία Ολυμπία: Το Kid's Athletic στις εγκαταστάσεις της ΔΟΑ από 21 έως 25 Μαΐου

kids1
kids2
kids3
kids4
kids5

Στην Αρχαία Ολυμπία θα χτυπά από την Δευτέρα 21 Μαΐου η καρδιά του πρωτοποριακού προγράμματος Kids’ Αthletics που υλοποιεί η Ελληνική Ολυμπιακή Επιτροπή, σε συνεργασία
με το Υπουργείο Παιδείας δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων και τον ΣΕΓΑΣ και το Διεθνές Κέντρο Ολυμπιακής Εκεχειρίας.Είναι η δεύτερη φορά που θα εφαρμοστεί στην περιοχή και αναμένεται να πάρουν μέρος 28 σχολεία με 1.500 μαθητών από την ευρύτερη περιοχή.
Αξίζει να τονιστεί ότι για πρώτη φορά στο πρόγραμμα της Αρχαίας Ολυμπίας, χάρη στην συνδρομή και στην ουσιαστική υποστήριξη των χορηγών του προγράμματος, θα τεθεί στη διάθεση των μαθητών που θα επισκέπτονται τις εγκαταστάσεις, ένα σύγχρονο σύστημα αυτόματης ξενάγησης, με σκοπό να γνωρίσουν τον χώρο, να μάθουν την Ολυμπιακή Ιστορία και να εμπνευστούν από τις αξίες του Ολυμπισμού.
Με αυτόν τον τρόπο, οι μαθητές θα έχουν την δυνατότητα να πληροφορηθούν μέσα από ένα πλούσιο εκπαιδευτικό, για την ιδέα της Ολυμπιακής Εκεχειρίας, προκειμένου να ευαισθητοποιηθούν για το θέμα της παγκόσμιας ειρήνης, αλλά και της ειρηνικής συνύπαρξης με όλους τους ανθρώπους που συναναστρέφονται, ώστε να συνειδητοποιήσουν πως μόνο μέσα από την ειρήνη μπορεί να ανθίσει η αγάπη και η ευτυχία σε όλο τον κόσμο.
Παράλληλα τα παιδιά θα έχουν τη δυνατότητα να αφήσουν το δικό τους μήνυμα και να «πουν» με μια ζωγραφιά και λίγες λέξεις τι σημαίνει γι’ αυτά ειρήνη.
Το πρόγραμμα στην Αρχαία Ολυμπία θα διεξαχθεί από τις 21-25 Μαΐου 2012, στις εγκαταστάσεις της Ελληνικής Ολυμπιακής Επιτροπής, όπου εδρεύει η Διεθνής Ολυμπιακή Ακαδημία.
Το πρόγραμμα Kids’ Αthletics, ξεκίνησε για τη φετινή χρονιά στις 7 Οκτωβρίου 2011 και ολοκληρώνεται στις 8 Ιουνίου 2012 και μέχρι τότε θα έχουν περάσει από το Παναθηναϊκό Στάδιο 254 σχολεία και 19.150 μαθητές.
Το πρόγραμμα Kids' athletics τελεί υπό τη αιγίδα της ΔΟΕ και υποστηρίζεται από την ευγενική χορηγία του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, του Ιδρύματος Παύλου & Αλεξάνδρας Κανελλοπούλου καθώς και του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου, που έχουν προσφέρει τα μέγιστα για την υλοποίησή του και συμβάλλουν στην συνεχή βελτίωση και αναβάθμισή του. Με την υποστήριξη τους το πρόγραμμα έχει αναδειχθεί ως ένα από τα πλέον πρωτοποριακά και πετυχημένα προγράμματα εκπαίδευσης σε όλη την χώρα.

Πηγή

ilialive.gr

Πέμπτη 17 Μαΐου 2012

Αρχαία Ολυμπία: Διεθνής Ημέρα Μουσείων με Big Dance . . .

Από το 1977 και κάθε χρόνο εορτάζεται σε όλο τον κόσμο η Διεθνής Ημέρα των Μουσείων με εκδηλώσεις που κορυφώνονται την 18η Μαΐου. Από την Αμερική,  την Ωκεανία
και την Ευρώπη, ως την Ασία και την Αφρική,  η Διεθνής Ημέρα Μουσείων έχει ως στόχο να αυξήσει το ενδιαφέρον και την ευαισθητοποίηση του κοινού για το ρόλο των μουσείων στην κοινωνία των πολιτών.
Τα τελευταία χρόνια, μέχρι και 30.000 μουσεία σε περισσότερες από 100 χώρες έχουν εμπλακεί με οργανωμένες δραστηριότητες στους εορτασμούς της Διεθνούς Ημέρας Μουσείων!!!
Έχοντας το ρόλο του ενορχηστρωτή των εκδηλώσεων σε κάθε γωνιά του πλανήτη, το Διεθνές Συμβούλιο Μουσείων (International Council of Museums - ICOM), επέλεξε για τον εορτασμό του 2012 το θέμα «Το Μουσείο σ’ έναν κόσμο που αλλάζει. Νέες προκλήσεις, νέες εμπνεύσεις».
Σήμερα, ο κόσμος αλλάζει γρηγορότερα από ποτέ. Η νέες τεχνολογίες προσφέρουν νέες ιδέες, τεράστιο όγκο πληροφοριών και ειδήσεων σε ένα όλο και περισσότερο ασταθές κλίμα. Η διάδοσή τους γίνεται πλέον αστραπιαία από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (social media). Τα μουσεία της σημερινής εποχής διεκδικούν και θα κερδίσουν μια ηχηρή παρουσία και δυνατή φωνή στη σύγχρονη κοινωνία.
Φέτος, η γιορτή των Μουσείων συμπίπτει με το κορυφαίο γεγονός της άφιξης της Ολυμπιακής Φλόγας στο Λονδίνο!
Η Εφορεία μας, απαντώντας στην διπλή αυτή πρόκληση, το μεσημέρι της Παρασκευής 18 Μαΐου 2012, φιλοξενεί στον κήπο του Αρχαιολογικού Μουσείου Ολυμπίας (Νέο Μουσείο) το Big Dance, το μεγαλύτερο πρόγραμμα χορού στον κόσμο,  μέρος της Πολιτιστικής Ολυμπιάδας του Λονδίνου 2012.
Στόχος του Big Dance είναι η προώθηση των Ολυμπιακών ιδανικών, της καινοτομίας και της εκπαίδευσης. Διοργανώνεται και παρουσιάζεται από το Βρετανικό Συμβούλιο σε σχολεία όλου του κόσμου ως πηγή έμπνευσης και δημιουργικότητας για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του Λονδίνου.
Την Παρασκευή 18 Μαΐου 15:00 ώρα Ελλάδας, μαθητές του Δημοτικού  Σχολείου της Αρχαίας Ολυμπίας, μαζί με χιλιάδες μαθητές από τη Βρετανία, την Ελλάδα και όλον τον κόσμο, θα προσπαθήσουν να καταρρίψουν το Παγκόσμιο Ρεκόρ Γκίνες για τη Μεγαλύτερη Ομαδική Χορογραφία, παρουσιάζοντας ταυτόχρονα την πεντάλεπτη χορογραφία του Wayne McGregor, χορογράφου του βασιλικού μπαλέτου του Λονδίνου.
Το συγκεκριμένο ρεκόρ κατέχει σήμερα η Ολλανδία με 264.188 ανθρώπους και 1.472 τοποθεσίες. Η χορογραφία του διάσημου Άγγλου χορογράφου είναι εμπνευσμένη από τα Ολυμπιακά αθλήματα και περιέχει μεταξύ άλλων κινήσεις από το ποδόσφαιρο, το μπάσκετ, το στίβο και την ποδηλασία και μπορείτε να την παρακολουθήσετε στην Ιστοσελίδα:
www.bigdance2012.com/learn_the_dance_2012.php.
Την χορογραφία που δίδαξαν στους μαθητές του Δημοτικού Σχολείου της Ολυμπίας χορευτές - εκπρόσωποι του Βρετανικού Συμβουλίου, θα μας παρουσιάσουν τα παιδιά στις 15:00 ακριβώς. Μάλιστα, θα επιχειρηθεί  απευθείας σύνδεση με το Λονδίνο μέσω διαδικτύου (live streaming)!
Στην Αθήνα, η μεγάλη γιορτή του χορού θα πραγματοποιηθεί στην οδό Διονυσίου Αρεοπαγίτου!
Από τις 13.00 και μέχρι την λήξη του ωραρίου, ο αρχαιολόγος της Ζ’ ΕΠΚΑ και  συντονιστής της εκδήλωσης κ. Κωνσταντίνος Αντωνόπουλος, θα ξεναγεί επισκέπτες  και μαθητές στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ολυμπίας. Η  προγραμματιζόμενη εκδήλωση με τίτλο «Έκθεμα Αγαπημένο» ακυρώνεται.
Τον εορτασμό της Διεθνούς Ημέρας Μουσείων υποστηρίζει ο Δήμος Αρχαίας Ολυμπίας.
Η Εφορεία μας καλεί το κοινό να επισκεφθεί και να χαρεί τα μουσεία και τους αρχαιολογικούς χώρους όλης της Ηλείας με ελεύθερη είσοδο και να ενισχύσει με την παρουσία του την προσπάθεια των παιδιών του Δημοτικού Σχολείου Ολυμπίας στον διπλό εορτασμό της 18ης Μαΐου!

 Πηγή
ilialive.gr

Θερμοπύλες



Τιμή σ' εκείνους όπου στην ζωή των
ώρισαν και φυλάγουν Θερμοπύλες.

Ποτέ από το χρέος μη κινούντες·
δίκαιοι κ' ίσοι σ' όλες των τες πράξεις,
αλλά με λύπη κιόλας κ' ευσπλαχνία·
γενναίοι οσάκις είναι πλούσιοι, κι όταν
είναι πτωχοί, πάλ' εις μικρόν γενναίοι,
πάλι συντρέχοντες όσο μπορούνε·
πάντοτε την αλήθεια ομιλούντες,
πλην χωρίς μίσος για τους ψευδομένους.

Και περισσότερη τιμή τους πρέπει
                                                  όταν προβλέπουν (και πολλοί προβλέπουν)
                                                  πως ο Εφιάλτης θα φανεί στο τέλος,
                                                  κ' οι Μήδοι επί τέλους θα διαβούνε.

                                                                                            Κωνσταντίνος Π. Καβάφης

Κυριακή 13 Μαΐου 2012

ΛΥΚΟΥΡΓΟΣ - Ο ΝΟΜΟΘΕΤΗΣ ΤΗΣ ΣΠΑΡΤΗΣ




   Ένα πολύ σημαντικό πρόσωπο της αρχαιότητας ήταν ο Λυκούργος ο νομοθέτης της Σπάρτης. Το πότε γεννήθηκε δεν μπορεί να το πει κανείς με σιγουριά. Επικρατέστερη εκδοχή είναι το 776 π.χ.  Υποτίθεται ότι άκμασε γύρω στο 800 π.χ.  (Το 776 π.χ. έγινε η πρώτη Ολυμπιάδα)
   Καταγόταν από το γένος των Ηρακλειδών, από γένος δηλαδή βασιλιάδων. Πατέρας του ήταν ο Εύνομος βασιλιάς της Σπάρτης. Ο Εύνομος είχε αποκτήσει άλλον έναν γιό από την πρώτη του γυναίκα, τον Πολυδέκτη.
   Εκείνη την εποχή, μεγάλη αναρχία και ακαταστασία επικρατούσε στη Σπάρτη. Εξ ‘ αιτίας αυτής έχασε τη ζωή του ο Εύνομος. Συγκεκριμένα, ενώ προσπαθούσε να χωρίσει κάποιους που πιάστηκαν στα χέρια, μαχαιρώθηκε. Έτσι άφησε στη θέση του βασιλιά, τον Πολυδέκτη.
   Μετά από λίγο καιρό όμως, πέθανε και αυτός και κατά τη γνώμη όλων βασιλιάς έπρεπε να γίνει ο Λυκούργος. Και πραγματικά, προτού γίνει γνωστό ότι η σύζυγος του Πολυδέκτη ήταν έγκυος, βασίλευσε αυτός. Ο Λυκούργος όμως, αμέσως μόλις το έμαθε αυτό, διακήρυξε ότι η βασιλεία ανήκει στο παιδί, αν αυτό γεννηθεί αγόρι, και αυτός τότε θα διαχειρίζεται την περιουσία του ως επίτροπος. Η μητέρα του παιδιού όμως συχνά έστελνε ανθρώπους και του έκανε προτάσεις να σκοτώσει το βρέφος, επειδή ήθελε να μείνει σύζυγος του βασιλιά, δηλαδή του Λυκούργου. Ο Λυκούργος μίσησε το χαρακτήρα της, αλλά στις προτάσεις τις δεν έφερε αντίρρηση και προσποιούμενος ότι τις δέχεται, της είπε, ότι δεν υπάρχει ανάγκη με φάρμακα να προσπαθεί να αποβάλλει και να καταστρέφει το σώμα της και να διακινδυνεύει την υγεία της. Θα το έκανε αυτός αμέσως μόλις γεννηθεί. Έτσι την εξαπάτησε μέχρι να γεννήσει.
   Μόλις έμαθε ότι κόντευε να γεννήσει, έστειλε δικούς του ανθρώπους να παραβρεθούν στη γέννα, με την εντολή όμως, αν γεννηθεί κορίτσι να το παραδώσουν στις γυναίκες, ενώ αν γεννηθεί αγόρι να  το φέρουν αμέσως σ’ αυτόν. Πράγματι, έτσι έγινε, το παιδί γεννήθηκε αγόρι και οι υπηρέτες του το έφεραν την ώρα που δειπνούσε με τους άρχοντες. Αυτός το πήρε στα χέρια του και είπε στους παρευρισκομένους: «Εγεννήθη εις σας βασιλεύς, ω Σπαρτιάται». Κατόπιν έβαλε το βρέφος στο βασιλικό θρόνο και το ονόμασε Χαρίλαο, γιατί όλοι χάρηκαν πολύ και θαύμασαν το μεγαλείο της ψυχής και τη δικαιοσύνη του Λυκούργου.
   Μερικοί όμως τον φθονούσαν και προσπαθούσαν να σταματήσουν την αυξανόμενη φήμη του, προπάντων  οι συγγενείς και οι φίλοι της μητέρας του μικρού βασιλιά, η οποία θεωρήθηκε ατιμασμένη. Μάλιστα τον κατηγορούσαν ότι ήθελε να σκοτώσει το μικρό. Ο Λυκούργος στεναχωρήθηκε γι’ αυτά και φοβούμενος άσχημες εξελίξεις, αποφάσισε να ταξιδέψει, αποφεύγοντας έτσι τις υποψίες και να επιστρέψει όταν ο ανεψιός του φτάσει σε ηλικία να γεννήσει διάδοχο.
   Έτσι λοιπόν ξεκίνησε με πρώτο του σταθμό την Κρήτη. Εκεί μελέτησε τα πολιτεύματα και συναναστράφηκε με τους πιο φημισμένους άνδρες. Από την Κρήτη πήγε στην Ασία, γιατί ήθελε να συγκρίνει την Κρητική δίαιτα, που ήταν λιτή και αυστηρή, με την ιωνική πολυτέλεια και μαλθακότητα, ώστε να παρατηρήσει τη διαφορά στον τρόπο ζωής και στα πολιτεύματα. Εκεί βρήκε τα ποιήματα του Ομήρου, τα οποία πρώτος αυτός έφερε στην Ελλάδα πλήρη. Μέχρι τότε υπήρχαν μόνο κάποια αποσπάσματα αυτών στην Ελλάδα. Οι Αιγύπτιοι υποστηρίζουν ότι ο Λυκούργος επισκέφθηκε και τη χώρα τους και ότι πρόσφερε εκεί σημαντικό έργο. Ο Σπαρτιάτης Αριστοκράτης, γιός του Ιππάρχου, υποστηρίζει ότι ο Λυκούργος ταξίδεψε στη Λιβύη, την Ιβηρία (Ισπανία σήμερα) και στην Ινδία όπου γνώρισε τους γυμνοσοφιστές.
   Οι Λακεδαιμόνιοι όμως, ήθελαν να επιστρέψει ο Λυκούργος στη Σπάρτη και έτσι έστελναν πολλές φορές ανθρώπους να τον παρακαλέσουν να γυρίσει πίσω. Ο Λυκούργος επέστρεψε και αμέσως επιχείρησε να αλλάξει το πολίτευμα, με την ιδέα πως οι μεμονωμένοι νόμοι δεν προσφέρουν τίποτα, αν δεν υπάρξει πρώτα μια νέα πιο σταθερή και υγιής βάση για νέους καλύτερους νόμους.
   Ο πρώτος και ο σπουδαιότερος νεωτερισμός του Λυκούργου ήταν η εγκατάσταση της Γερουσίας.  Αυτή αποτελούνταν από 28 γέροντες και είχε ίση εξουσία με τους βασιλείς. Έτσι εξασφαλιζόταν η σταθερότητα του πολιτεύματος.
   Δεύτερη πολιτική πράξη και πιο θαρραλέα, ήταν η νέα διανομή της γης. Πράγματι, επικρατούσε μεγάλη ανωμαλία και πολλοί ακτήμονες και άποροι συσσωρεύονταν στην πόλη, ο δε πλούτος είχε συγκεντρωθεί σε λίγους. Θέλοντας λοιπόν ο Λυκούργος να εξαφανίσει την αλαζονεία, τη μοχθηρία, το φθόνο, την ακολασία και άλλα νοσήματα μεγαλύτερα απ’ αυτά, τον πλούτο και τη φτώχια της πόλης, έπεισε τους πολίτες να χωρίσουν σε ίσα τμήματα όλη τη χώρα τους, ώστε να τη μοιράσουν από την αρχή και να ζουν όλοι εξισωμένοι και εξομοιωμένοι στην περιουσία. Να επιδιώκουν την αρετή και μόνο εκεί να διαφέρουν. Χώρισε λοιπόν τη Λακωνία σε 30 χιλιάδες κλήρους και τη χώρα που ανήκει στην πρωτεύουσα σε 9 χιλιάδες.
   Τρίτη πράξη του Λυκούργου ήταν να καταργήσει τα χρυσά και τα αργυρά νομίσματα και διέταξε να μεταχειρίζονται τα σιδερένια. Αλλά κι αυτά τα έκανε πολύ βαριά και ογκώδη, ώστε για μια αμοιβή δέκα μνών (μία μνα = 600 δραχμές), χρειαζόταν κάποιος στο σπίτι του μια αποθήκη και ένα ζεύγος ζώα να τα μεταφέρει. Αποτέλεσμα ήταν να σταματήσουν οι κλεψιές, γιατί ποιος θα έκλεβε ένα τόσο βαρύ νόμισμα που δεν θα είχε και αξία λόγω ποιότητας; Δεν γίνονταν επίσης και εμπορικές συναλλαγές με άλλους Έλληνες εκτός Λακεδαίμονας. Αυτό επειδή το νόμισμα δεν περνούσε. Έτσι ότι χρειάζονταν κατασκευαζόταν στη χώρα τους. Ζούσαν δηλαδή λιτά, χωρίς πολυτέλεια και ξένες επιρροές.
   Το επόμενο πολιτικό μέτρο του Λυκούργου ήταν και το πιο ωραίο. Ήταν η ίδρυση των συσσιτίων. Όρισε να δειπνούν όλοι μαζί σε κοινά τραπέζια, με κοινά φαγητά και τροφές. Έτσι οι Σπαρτιάτες έτρωγαν λιτά γεύματα και όχι πλούσια. Πλούσιοι και φτωχοί έτρωγαν στο ίδιο τραπέζι.
   Νόμους γραπτούς δεν άφησε ο Λυκούργος. Μάλιστα λέγεται, ότι ένας άγραφος νόμος ήταν να μην υπάρχουν γραπτοί νόμοι. Αυτό γιατί πίστευε ότι εκείνα που έχουν τη μεγαλύτερη επίδραση και σημασία για την ευτυχία και την αρετή μιας πόλεως, όταν βασίζονται στα ήθη και τις συνήθειες των πολιτών, μένουν σταθερά και αμετακίνητα, γιατί έχουν ισχυρότερο σύνδεσμο από την ανάγκη την  καλή θέληση, την οποία δημιουργεί στους νέους η εκπαίδευση, που κατέχει για τον καθένα απ’ αυτούς θέση νομοθέτη.
   Άλλη ρήτρα ήταν αυτή κατά της πολυτέλειας. Τα σπίτια χτίζονταν με συγκεκριμένο απλό τρόπο και η επίπλωσή τους ήταν εξίσου απλή και λιτή.
   Επόμενη ρήτρα ήταν αυτή που απαγόρευε τις πολλές εκστρατείες εναντίον των ίδιων εχθρών. Αυτό επειδή οι εχθροί μαθαίνοντας να αμύνονται, γίνονταν πολεμικοί.
   Την παιδία, ο Λυκούργος τη θεωρούσε το ωραιότερο και το πιο σημαντικό έργο ενός νομοθέτη. Φρόντισε για τα σχετικά με τους γάμους και τις γεννήσεις. Τα σώματα των παρθένων ενίσχυσε με την άσκηση στο δρόμο, την πάλη και το ρίξιμο του δίσκου και του ακοντίου. Ήθελε ο σπόρος να μεγαλώσει σε γερά και δυνατά σώματα, οι δε γυναίκες να υπομένουν τους πόνους του τοκετού με σθένος και αξιοπρέπεια.
   Το παιδί που γεννιόταν δεν ήταν κύριος να το αναθρέψει ο πατέρας του. Το έφερνε σε έναν τόπο που τον έλεγαν λέσχη. Εκεί συνεδρίαζαν οι γεροντότεροι και εξέταζαν το παιδί με προσοχή και αν ήταν αρτιμελές και γερό, τότε το έδιναν του πατέρα να το αναθρέψει και έδιναν στο παιδί έναν από τους 9000 κλήρους.
   Αν όμως ήταν ασθενικό και κακόμορφο το έστελναν στις λεγόμενες αποθέτες (καιάδας), ένα βάραθρο στον ταϋγετο, γιατί πίστευαν ότι παιδί το οποίο παρουσίαζε προβλήματα από τη γέννησή του, ήταν καλύτερο και γι’ αυτό αλλά και για την πόλη, να μη ζει.
   Όταν τα παιδιά γίνονταν επτά χρονών, τα παρελάμβανε ο ίδιος ο Λυκούργος και τα κατέτασσε σε ομάδες και αφού τα ανάγκαζε να ζουν και να συναναστρέφονται μαζί, τα συνήθισε να παίζουν και να εργάζονται μαζί. Οι γεροντότεροι τα επέβλεπαν και πολλές φορές τα έβαζαν να φιλονικούν μεταξύ τους, ώστε να παρατηρήσουν τη φυσική κλήση τους στην τόλμη και στην αποφυγή των μαχών. Γράμματα όμως μάθαιναν τα απαραίτητα. Όλη η άλλη εκπαίδευσή τους ήταν να μάθουν να υποτάσσονται στην εξουσία, να υπομένουν τους κόπους και να νικούν στις μάχες.
   Τους κούρευαν σύριζα και τους συνήθιζαν να περπατούν ξυπόλητοι και να παίζουν ως επί το πλείστον γυμνοί. Όταν γίνονταν δώδεκα χρονών, τότε πλέον ζούσαν χωρίς χιτώνα και έπαιρναν μία φορά το χρόνο ένα ρούχο. Είχαν τα σώματά τους ακάθαρτα και δεν γνώριζαν λουτρά και αρώματα. Κοιμόντουσαν μαζί κατά ομάδες, σε στρώματα που έφτιαχναν οι ίδιοι από τις κορυφές των καλαμιών που φύτρωναν στις όχθες του ποταμού Ευρώτα.  
   Μόνο κατά τις εκστρατείες χαλάρωναν τα σκληρά μέτρα της αγωγής των νέων. Εκεί περιποιόντουσαν τα μαλλιά τους, που ήταν μακριά, χτενίζοντάς τα καλά και βάζοντάς τους αρώματα.
   Η ανατροφή έφθανε μέχρι τους ενήλικες. Κανείς δε ζούσε όπως ήθελε, αλλά σαν να βρίσκεται μέσα σε στρατόπεδο, εφαρμόζοντας μια συγκεκριμένη δίαιτα, ασχολούμενος με τα κοινά και γενικά πίστευαν ότι δεν ανήκαν στους εαυτούς τους, αλλά στην πατρίδα.
   Η εργασία απαγορευόταν. Τη γη δούλευαν για λογαριασμό τους οι Είλωτες, οι οποίοι πλήρωναν κάποιο ορισμένο εισόδημα.
   Όταν πλέον οι περισσότεροι από τους νόμους του Λυκούργου στερεώθηκαν με τη συνήθεια και είχε αναπτυχθεί αρκετά η πολιτεία, θέλησε να αφήσει τη νομοθεσία του αθάνατη και αμετάβλητη στο μέλλον. Συγκέντρωσε όλους τους πολίτες και τους είπε πως οι νόμοι είναι καλοί και αρκετοί για να για να ευτυχίσει και να προκόψει στην αρετή η πόλη. Όμως υπάρχει και κάτι άλλο σπουδαιότερο, το οποίο δεν μπορούσε να τους το πει προτού να ζητήσει τη γνώμη του θεού. Πρέπει λοιπόν να τηρήσουν με σταθερότητα τους καθιερωθέντες νόμους και να μην τους μεταβάλλουν ούτε να τους αντικαταστήσουν, έως ότου γυρίσει ο ίδιος από τους Δελφούς. Όταν επιστρέψει θα κάνει ότι θεωρεί καλό ο θεός.
   Ο Λυκούργος πήγε στους Δελφούς, έκανε θυσία στον Απόλλωνα και τον ρώτησε αν οι νόμοι του ήταν καλοί και αρκετοί για την ευτυχία και την αρετή της πόλης. Η απάντηση του θεού ήταν ότι οι νόμοι ήταν καλοί και ότι η πόλη θα αποκτήσει μεγάλη δόξα εφαρμόζοντας το πολίτευμα του Λυκούργου. Έστειλε τον χρησμό στη Σπάρτη, αυτός όμως δεν γύρισε κι αυτό για να διασφαλίσει την τήρηση των νόμων του μη απαλλάσσοντας τους συμπατριώτες του από τον όρκο που είχαν δώσει και να τερματίσει θεληματικά τη ζωή του. Αυτό γιατί πίστευε ότι αφού πρόσφερε ωραιότατο έργο στην πατρίδα, ο θάνατος έπρεπε να είναι η κορύφωση της ευτυχίας και στους συμπολίτες του να αφήσει το θάνατό του φύλακα των καλών και αγαθών που τους έδωσε, γιατί είχαν ορκιστεί να χρησιμοποιούν το πολίτευμά του, μέχρις ότου εκείνος επιστρέψει.
   Πράγματι, δεν απατήθηκε ο Λυκούργος. Η Σπάρτη επί πεντακόσια χρόνια και με συνολικά 14 βασιλείς υπήρξε η πρώτη πόλη στην Ελλάδα. Όλα αυτά τα χρόνια εφαρμόζονταν πιστά οι νόμοι του Λυκούργου.
   Ο Λυκούργος πίστευε ότι για τη ζωή της πόλης, όπως και για κάθε άτομο χωριστά, η ευτυχία προκύπτει από την αρετή και από την εσωτερική ομόνοια, και με το σκοπό αυτό έκανε τους νόμους του, ώστε οι πολίτες να γίνουν ελεύθεροι και αυτάρκεις και σώφρονες, και να μείνουν έτσι για όσο το δυνατό περισσότερο χρόνο.
   Πολλά λέγονται για το που άφησε την τελευταία του πνοή ο Λυκούργος. Κάποιος είπε ότι πέθανε στην κίρρα, πόλη της Φωκίδας στον Κορινθιακό, κάποιος άλλος στην Ήλιδα της Ηλείας, ενώ οι περισσότεροι υποστηρίζουν ότι πέθανε στην Κρήτη. Μάλιστα, άφησε εντολή να κάψουν το σώμα του και να σκορπίσουν την τέφρα του στη θάλασσα, μήπως τυχόν μεταφερθούν τα λείψανά του στη Λακεδαίμονα και πιστέψουν οι Σπαρτιάτες ότι αυτός γύρισε πίσω, και λύσουν τον όρκο τους και μεταβάλλουν το πολίτευμα.


ΠΗΓΗ:  ΠΛΟΥΤΑΡΧΟΥ ΒΙΟΙ ΠΑΡΑΛΛΗΛΟΙ, Μετάφραση καθηγητού Αν. Λαζάρου, 
              Εκδόσεις Ζαχαρόπουλου 1959.